sqq. *
sqq. *
Morgen werden wir auf der Suche nach einer neuen Dimension der Kunst neue Räume aufsuchen müssen. [...] Ein unendlicher Raum, offen und tief, ohne Begrenzung. [...] Es muss möglich sein, Kunstobjekten ihre Materialität zu nehmen. [...] Ich habe mir gewünscht, solche unübersehbaren Naturräume aufzusuchen, um einen zweiten, übersehbaren Raum, den Raum der Kunst, in ihnen zu verwirklichen.
— Heinz Mack; Telemack, 1969
sqq. *
In electro we trust ...
If quantum mechanics hasn't profoundly shocked you, you haven't understood it yet.
— Niels Bohr
Science is not only compatible with spirituality; it is a profound source of spirituality.
— Carl Sagan
Art is, for me, the process of trying to wake up the soul. Because we live in an industrialized, fast-paced world that prefers that the soul remain asleep.
— Bill Viola
We have completed the initial reconnaissance of the Solar System.
— Alan Stern; New Horizons Chief Scientist, 14 July 2015
sqq. *
When I speak of poetry I am not thinking of it as a genre. Poetry is an awareness of the world, a particular way of relating to reality.
— Andrei Tarkovsky
Zudem teilte Richter allgemeiner gegen den aktuellen Museumsbetrieb aus. Für ihn gäbe es ohnehin viel zu viel Kunst in Museen und ständig müssten neue Räume gefüllt werden. "So viel Qualität kann es in der Kunst gar nicht geben." Wenn ein Bild Millionen wert sei, guckten es die Leute an, weil es teuer sei, beklagte der Künstler — es gehe nur noch ums Spektakel. "Mit einem Bild, mit Kunst hat das nichts zu tun."
sqq. *
Luis Ocaña, 04.07.1969 / Tony Martin, 09.07.2015
sqq. *
Anyone who wants can look at my films as into a mirror, in which he will see himself. When the conception of a film is given forms that are life-like, and the concentration is on its affective function rather than on the intellectual formulae of poetic cinema (where the aim is manifestly to provide a vessel for ideas) then it is possible for the audience to relate to that conception in the light of individual experience.
— Andrei Tarkovsky
"Serendipity" bezeichnet das zufällige Finden von etwas ursprünglich nicht Gesuchtem, das sich als neue, überraschende und fruchtbare Entdeckung erweist. Unter diesem Titel präsentiert die Kunsthalle Bielefeld den originalen Zettelkasten Niklas Luhmanns gemeinsam mit dem zeichnerischen Werk Ulrich Rückriems des letzten Jahres und den Arbeiten Jörg Sasses. Der Zettelkasten Niklas Luhmanns ist eine Ikone der Sozial- und Geisteswissenschaften. Er ist die sichtbare Verkörperung der Systemtheorie Luhmanns und als solche das Scharnier der Gegenüberstellung der künstlerischen Positionen Ulrich Rückriems und Jörg Sasses. Sowohl Rückriem als auch Sasse beziehen sich auf systemische Kunstkonzepte, nach denen ihre jeweiligen Bildergebnisse scheinbar wie von selbst entstehen und gerade nur in ihrer Erscheinung als Serie und Variation ihren Sinn entfalten und darstellen.
Serendipity – Vom Glück des Findens;
Kunsthalle Bielefeld, 10.07. - 11.10.2015
Gregor Schneider | HAUPTSTRASSE
Conceptual artists are mystics rather than rationalists. They leap to conclusions that logic cannot reach.
— Sol LeWitt
When I hear modern people complain of being lonely then I know what has happened. They have lost the cosmos.
— D. H. Lawrence
sqq. *
For me the most interesting characters are outwardly static, but inwardly charged with energy by an overriding passion.
— Andrei Tarkovsky
Mirror, dir. by Andrei Tarkovsky in 1975
I still believe in more privacy and less talk.
— Charles Bukowski
[…] we are time, nothing is permanent, and living is a continual separation.
— Octavio Paz
They're so electric in Montreux ...
The little things? The little moments? — They aren't little.
— John Kabat-Zinn
Besucher vor den Meisterwerken Der Garten des Hospitals von Saint-Rémy (1889, li.) und Rhonebarken (1888, re.) des Malers Vincent van Gogh
Ab sofort ist der Eintritt in die ständige Sammlung im Museum Folkwang an allen Öffnungstagen frei. Dies gilt ebenso für alle Ausstellungen der Fotografischen Sammlung, des Deutschen Plakat Museums und der Grafischen Sammlung. Ermöglicht wird dies durch die großzügige Unterstützung der Alfried Krupp von Bohlen und Halbach-Stiftung. Es ist das erste Mal in Deutsch- land, dass ein Kunstmuseum von der Größe und Bedeutung des Museum Folkwang seine Pforten kostenlos für Besucher öffnen kann. Auch für die Dauer der Maßnahme — fünf Jahre — gibt es bisher keinen Präzedenzfall.
Show respect to people who don't even deserve it; not as a reflection of their character, but as a reflection of yours.
— Dave Willis
Congratulations, Essen!
European Green Capital 2017
It gives me great pleasure to present Essen with the European Green Capital Award for 2017. Essen has used the lessons from its industrial past to build an environmentally sound future. They have applied the principle of working with nature and reaped spectacular results. We have a great deal to learn from Essen's green infrastructure and indeed from its ambitious plans for the future. I look forward to the events that will mark its year as the 2017 European Green Capital.
— Karmenu Vella
I am still, you move, I am a point of reference on a map; I am at zero meridian as you consume the longitudes.
— John Stammers
There is a difference between giving up and knowing when you have had enough.
— Gottfried Schatz
sqq. *
sqq. *
Kraftwerk starten Deutschlandtour in der Essener Lichtburg ...
sqq. *
Marco Pantani, Giro d'Italia; 1994
[...] and finally it was no longer anything because it was too much.
— Jean Paul Sartre
You are most powerful when you are most silent. People never expect silence. They expect words, motion, defense, offense, back and forth. They expect to leap into the fray. They are ready, fists up, words hanging leaping from their mouths. Silence? No.
— Alison McGhee
Kasper Sonne | The construction of crisis | 2008
Nothing in the world can bother you as much as your own mind, I tell you. In fact, others seem to be bothering you, but it is not others, it is your own mind.
— Sri Sri Ravi Shankar
Doug Wheeler | The Infinity Room | 2012
sqq. *
Minimalism is not defined by what is not there, but by the rightness of what is.
— John Pawson