Ich weiß noch, wie er [Andrej Tarkovskij] nach einer Stelle suchte, wo er den Katastrophentraum für das Opfer drehen konnte. In der Szene gab es eine Brücke, über die viele Menschen liefen. Er machte sich mit dem Kameramann und der Produzentin in ganz Stockholm auf die Suche nach einer geeigneten Stelle, fand aber nichts richtiges. Und dann kam er eines Morgens und sagte, ich habe die Stelle für den Katastrophentraum. Er zeigte sie uns und wir drehten den Traum. Und die Kamera stand dabei ungefähr 10 Meter von der Stelle, wo Olof Palme sechs Monate später ermordet wurde. Auf die Stufen gerichtet, über die der Mörder verschwand. Als wir dann darüber sprachen, war es ein wirklicher Schock für mich. Denn ich fragte ihn, wie er die Stelle gefunden hätte, ob es eine Vorahnung gewesen sei. Und er meinte, einige Plätze seien für Katastrophen gemacht. Und das sei ein solcher Platz. Er verfügte über viele Zugänge zur Geschichte, zur Politik, zum menschlichen Verhalten, die mehr dramatischer als intellektueller Natur waren. Er war ein intellektueller Mann, ausgesprochen intelligent, sehr klar aber er verfügte auch über ein anderes Instrumentarium, das bemerkenswert entwickelt war.

— Erland Josephson

sqq. *

You love that which you can lose, yourself, a woman, a country.

— Andrei Tarkovsky; Solaris, 1972

It's very important to meet such a person as Tarkovsky in one's life.

— Tonino Guerra

sqq. *

I think one of the faults of young people today is that they try to come together around events that are noisy, almost aggressive at times. This desire to be together in order to not feel alone is an unfortunate symptom, in my opinion. Every person needs to learn from childhood how to spend time with oneself. That doesn't mean he should be lonely, but that he shouldn't grow bored with himself because people who grow bored in their own company seem to me in danger, from a self-esteem point of view.

— Andrei Tarkovsky

A poet is someone who uses a single image to express a universal message.

— Andrei Tarkovsky

mt

Margarita Terekhova

Mirror, dir. by Andrei Tarkovsky in 1975

sqq. *

In a certain sense the past is far more real, or at any rate more stable, more resilient than the present. The present slips and vanishes like sand between the fingers, acquiring material weight only in its recollection.

— Andrei Tarkovsky

s1

Stalker, dir. by Andrei Tarkovsky in 1979

sqq. *

In that sense "The Sacrifice" is, amongst other things, a repudiation of commercial cinema. My film is not intended to support or refute particular ideas, or to make a case for this or that way of life. What I wanted was to pose questions and demonstrate problems that go to the very heart of our lives, and thus to bring the audience back to the dormant, parched sources of our existence. Pictures, visual images, are far better able to achieve that end than any words, particularly now, when the word has lost all mystery and magic and speech has become mere chatter, empty of meaning, as Alexander observes. We are being stifled by a surfeit of information, yet at the same time our feelings remain untouched by the supremely important messages that could change our lives.

— Andrei Tarkovsky

ar

Andrei Rublev, dir. by Andrei Tarkovsky in 1966


kunstbetrieb.
for you, always.



weebly reliable statistics