I only achieve simplicity with enormous effort.
— Clarice Lispector
Worldstar; Dokumentation von Nataša von Koop
Das Museum Folkwang zeigt im Rahmen der Gruppenausstellung "Im Schatten der Avantgarde" Werke des Tschechen Miroslav Tichý. Mit selbst gebastelten Kameras aus einfachsten Materialien wie Brillengläsern, Konservendosen und Pappe, zog er jahrzehntelange durch die Stadt Kyjov und fotografierte Frauen in unbeobachteten Momenten. Die verschwommenen und verwaschenen Fotografien entwickelte er selbst, auf ihnen finden sich so gut wie immer Bromflecken und Fingerabdrücke. Nach Tichýs Meinung ist genau diese Imperfektion Teil seiner Kunst. Die Fotografien klebte er zudem häufig auf Papier oder Karton. Einzelne Partien der Fotografien, die er betonen wollte, zeichnete er nach und verstärkte so die gewünschte Bildwirkung. Nachdem Harald Szeemann 2004 Tichýs Fotos auf der Sevilla Biennale zeigte, folgten weltweit weitere Ausstellungen ― über die sich Tichý, wie auch über seinen späten Ruhm, wiederholt ablehnend äußerte.
Miroslav Tichý; Der Schatten der Avantgarde,
Museum Folkwang, 02.10.2015 - 10.01.2016
sqq. *
Ich kann Sie gar nicht so beleidigen, wie Sie mir auf den Wecker gegangen sind. Das ist ganz unmöglich. Weil, es hat Sie ja gar keiner gefragt. Was wollen Sie überhaupt?
— Klaus Kinski
sqq. *
Mikko Kuorinki | Wall Piece with 200 Letters (Kiasma) | 2010/11
Quote by David Foster Wallace
Nothing is absolute. Everything changes, everything moves, everything revolves, everything flies and goes away.
— Frida Kahlo
I am attracted by unconventionality.
— Anaïs Nin
In that sense "The Sacrifice" is, amongst other things, a repudiation of commercial cinema. My film is not intended to support or refute particular ideas, or to make a case for this or that way of life. What I wanted was to pose questions and demonstrate problems that go to the very heart of our lives, and thus to bring the audience back to the dormant, parched sources of our existence. Pictures, visual images, are far better able to achieve that end than any words, particularly now, when the word has lost all mystery and magic and speech has become mere chatter, empty of meaning, as Alexander observes. We are being stifled by a surfeit of information, yet at the same time our feelings remain untouched by the supremely important messages that could change our lives.
— Andrei Tarkovsky
And what's the use of talking, if you already know that others don't feel what you feel?
― Louise Bourgeois
Richard Serra | Circuit [Detail] | 1972/1989/2014
Bochum; revisited.
The language of touch is a language in itself. Touch is also subtle and distinctive and holds within itself great refinement of memory.
― John O'Donohue
Sometimes people are beautiful. Not in looks. Not in what they say. Just in what they are.
― Markus Zusak
13 Fragments & 3 Narratives from Life; dir. by Jon Jost in 1968
Touch has a memory.
― John Keats
Nothing ever goes away until it has taught us what we need to know.
— Pema Chodron
Gundremmingen KRB A, B und C
Wandteller stehen für Heimat, Idylle, Nostalgie, für Windmühlen in Delfter Blau. Was Windmühlen früher waren, sind Atomkraftwerke heute: Energiebauwerke. Ihre ikonenhaften Silhouetten prägen die Landschaft und damit unser Heimatbild. Als Kathedralen einer technologischen Weltanschauung versprachen sie Unabhängigkeit und unendliches Wachstum. Sie sind Zeugnis ihrer Epoche, Relikte des Fortschritts und Zeichen einer Zeitenwende. Die Tage der Windmühlen sind längst vergangen und nun neigt sich die Dämmerung über die Ära der deutschen Atomkraft. Höchste Zeit also, Atomkraft- werke als das zu zeigen, was sie sind: Denkmäler des Irrtums - Hoffnung von Gestern - Folklore von Morgen.
Those who escape hell, however, never talk about it. And nothing much bothers them after that.
— Charles Bukowski
Eine Bande von Idioten. [...] Ich bin 45 Jahre alt und von einer Analphabetin muss ich mir so einen Quatsch erzählen lassen.
— Klaus Kinski
sqq. *
Our fragments made us.
— Margaret Atwood
Andrei Rublev, dir. by Andrei Tarkovsky in 1966
By being too sensitive I have wasted my life.
— Arthur Rimbaud
sqq. *
The more opinions you have, the less you see.
— Wim Wenders
We don't even ask for happiness, just a little less pain.
— Charles Bukowski
The presence of that absence is everywhere.
— Edna St. Vincent Millay
The mind I love most must have wild places.
— Katherine Mansfield
Andrei Tarkovsky, a genius in life, a myth after his death. A great director who created his own world in cinema, totally understandable and yet much misunderstood. [...] Only the closet ones knew his suffering.
— Denis Trofimov
It's just some feel and others don't.
— Ernest Hemingway
The profoundest distances are never geographical.
— John Fowles
They are so fashionable in Dazzledorf ...
We need at least one friend who understands what we do not say.
— Dr. Sunwolf
Art is the only way to run away without leaving home.
— Twyla Tharp
If you hesitate between me and another person, don't choose me.
sqq. *
Talking about dreams is like talking about movies, since the cinema uses the language of dreams; years can pass in a second and you can hop from one place to another. It's a language made of image. And in the real cinema, every object and every light means something, as in a dream.
— Federico Fellini
Jean Michel Jarre, A Journey into Sound
arte tv | 19.09.2015 | 21:45
Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting.
— Haruki Murakami
The heart has its own memory.
— Albert Camus
Romy Schneider | Klaus Kinski
L'important c'est d’aimer; dir. by Andrzej Żuławski in 1975
We live, as we dream — alone.
— Joseph Conrad
The flaws are part of it. That's the poetry.
— Miroslav Tichý
sqq. *